Trouble? Shoot!

Zit jij met je handen in het haar? Werk jij aan een complex vraagstuk waarbij je er om wat voor reden dan ook even niet meer uitkomt? Het soort vraagstuk waarbij urgentie, belang, timing en kwaliteit een grote rol spelen? Heb je het simpelweg te druk of is het strategisch handig om hulp van buitenaf in te schakelen? Ik help jou om complexe problemen en vraagstukken op te lossen.

richting

Ik geef richting door het resultaat te bepalen

belangen

Ik creëer draagvlak door de belangen af te stemmen

keuzes

Ik organiseer beweging door keuzes te maken

handelen

Ik zorg dat het af komt door te handelen!

Wanneer kan je mij vragen?

  • Als er veel op het spel staat;
  • Als het er écht toe doet;​
  • Als je resultaat wilt behalen;
  • Als de deadline écht de deadline is​;
  • Als er in korte tijd heel veel moet gebeuren;​
  • Als anderen hun tanden er al op stuk gebeten hebben, of als je anderen dat niet aan wil doen;
  • Als het nu echt tijd wordt dat de klus geklaard wordt​!

Voor wie werk ik?

De klanten met wie en voor wie ik werk, hebben een aantal overeenkomsten met elkaar. Herken jij je er ook in?

Je bent verantwoordelijk voor actuele en complexe vraagstukken.

Vraagstukken die, behalve actueel en complex, óók van groot politiek-maatschappelijk en/of organisatorisch belang zijn.
Je bent leidinggevende, programmamanager of projectleider met een missie.

Je weet wat je wil. Je hebt een doel voor ogen. En je bent pas tevreden als je je resultaat bereikt en je doel behaalt.
Je bent ambitieus en altijd op zoek naar mogelijkheden om jezelf te verbeteren. 

Je legt de lat hoog. Je vraagt veel van jezelf, maar ook van anderen.
Je neemt je werk serieus en je hebt een visie op je vak of je opdracht.

Je vertelt er graag over. Je vindt het leuk om er anderen mee te inspireren. En vanuit die visie geef je je werk vorm.
Je bent geïnteresseerd in wereld om je heen en de mensen met wie je werkt.

Je bent je bewust dat je deel uitmaakt van een groter geheel, waarin heel veel andere mensen participeren vanuit hun eigen rollen, verantwoordelijkheden en belangen.
En tot slot wil je graag een bijdrage leveren aan de maatschappij.

Je werkt daarom bewust bij de overheid, een maatschappelijke organisatie of het onderwijs.

Zijn dit ook jouw vragen?

Als je jezelf in de omschrijving van mijn klanten herkent, dan herken je wellicht ook onderstaande vragen. Dit zijn voorbeelden van vragen die mijn klanten hebben. Wat ze met elkaar gemeen hebben is dat de nood hoog is en dat belang, timing en kwaliteit een grote rol spelen.

Zweef met je muis boven de vragen om er meer over te lezen.

“Ik heb een belangrijke opdracht met een keiharde deadline. Maar er speelt van alles waardoor het dreigt te mislukken. Help?”
Je wil koste wat kost de klus afmaken. En wel binnen de tijd die daarvoor staat. De deadline is namelijk al gecommuniceerd aan de betrokkenen en belanghebbenden. Denk bijvoorbeeld aan de organisatie van een landelijke conferentie waar de staatssecretaris een visie presenteert, of aan een evaluatie van een politiek gevoelige kwestie waar de pers met z’n neus bovenop zit. Er staat dus veel op het spel. De klus moet niet alleen geklaard, maar er moet ook kwaliteit geleverd worden. Maar soms moet je je aandacht over teveel zaken tegelijk verdelen. Of vind je het lastig om keuzes te maken en prioriteiten te stellen. Of om ervoor te zorgen dat iedereen doet wat-ie zou moeten doen. Zonder dat je mensen onnodig voor het hoofd stoot.
“Mijn organisatie ontwikkelingstraject is me langzaam door de vingers aan het glippen. Hoe kan ik dit proces weer in beweging krijgen?”
Je houdt je bezig met complexe vraagstukken en opdrachten, zoals organisatieontwikkelingstrajecten en veranderopgaven. Van die trajecten waarvoor je de tijd moet nemen en gefocust moet blijven op het te behalen resultaat. Daar heb je doorzettingsvermogen voor nodig. Omdat het nou eenmaal trajecten zijn die makkelijk vast kunnen lopen. Hoewel je flexibel bent, waai je niet met alle winden mee. En vind je het doodzonde als de beoogde organisatieontwikkeling of verandering niet gerealiseerd wordt. Maar toch, de waan van de dag, motivatieverlies bij de medewerkers en veranderende belangen liggen altijd op de loer bij processen als deze. En je vindt het steeds lastiger om alle radartjes in beweging te houden.
“Mijn team ligt op z'n gat. Hoe verbeter ik de onderlinge verhoudingen tussen de mensen, zodat ze weer gaan samenwerken en presteren?”
Samenwerken is voor veel teams een onderwerp dat zo nu en dan om aandacht vraagt, maar soms gebeurt er iets waardoor een team vastloopt en prestaties uitblijven. Bijvoorbeeld omdat er een acute crisis is ontstaan, omdat er een conflict langdurig onder de oppervlakte sluimert, of omdat het team en de bestuurder op zeer slechte voet staan met elkaar. Ongeacht de aanleiding, als een team op z’n gat ligt, moet er wat gebeuren. Want jij wil graag dat je team goede prestaties levert, dat je medewerkers waarmaken wat ze beloven. Maar dan moet dat team wel weer gaan draaien.

Hulp nodig bij het oplossen van jouw netelige kwestie?